Medio 2011 ben ik gestart met de studie Small Business & Retail Management en door de jaren heen heb ik de leerwegen met betrekking tot het ondernemerschap succesvol afgerond. Middels deze leerwegen heb ik kennis opgedaan omtrent de aspecten die binnen een onderneming van belang zijn. Een van de interessantste leerwegen vond ik toch echt Business Modelling.
Business Modelling is een leerweg die een half studiejaar of meer in beslag neemt, waarbij ik als student een eigen concept heb ontwikkeld dat in de toekomst mogelijk gerealiseerd kan worden. Mijn concept was gericht op kinderen die graag buiten spelen en expliciet de kinderen die graag buiten voetballen.
Het concept De VoetbalPaal bestaat uit een tweetal componenten, namelijk een applicatie en een incheckpaal. Kinderen kunnen de applicatie gratis downloaden in desbetreffende store, maken een persoonlijk account aan en kunnen hem direct gebruiken. Het account kan ook gebruikt worden op de website www.kombuitenvoetballen.nl. Op deze website worden diverse statistieken bijgehouden die gekoppeld zijn aan jouw persoonlijk account. Het is mogelijk om te zien hoe vaak je andere kinderen uitnodigt, hoe veel keer per week en/of maand je voetbalt en hoe veel potjes je gewonnen of verloren hebt. Door middel van deze statistieken is te zien welk kind een van de betere is, aangezien hij meer wint dan anderen. Kinderen die zeer vaak gebruik maken van de VoetbalPaal worden beloond.
De incheckpaal, genaamd de VoetbalPaal wordt geplaatst op bestaande voetbalveldjes in de buurt. Op het moment dat kinderen met hun smartphone, inclusief applicatie naar het trapveldje komen, kunnen ze inchecken door middel van een QR-code op de incheckpaal. Op dat moment wordt er een verbinding gelegd tussen de incheckpaal en applicatie, hierdoor zijn de kinderen in staat om binnen enkele handelingen een grote groep kinderen uit de buurt uit te nodigen om ook te komen voetballen. Mits ze gebruik maken van de applicatie.
De kinderen in desbetreffende buurt krijgen een melding op hun smartphone waarin ze worden uitgenodigd om ook te komen voetballen. Hierdoor zijn ze op de hoogte van het feit dat er zich al kinderen op het voetbalveldje bevinden. Dit maakt het extra interessant om ook te gaan voetballen, aangezien je zin hebt om te voetballen maar eerst niet wist of er kinderen waren die ook zin hebben. Op het moment dat andere kinderen zich richting het voetbalveldje verplaatsen kunnen ook zij zich inchecken.
Alle deelnemende kinderen dienen zich in te checken zodat de statistieken bijgehouden kunnen worden. Zoals hierboven is beschreven zijn de statistieken een belangrijk aspect van het concept. De statistieken geven de kinderen inzicht in hun behaalde resultaten. Dit zorgt er voor dat de kinderen uitgedaagd worden om betere resultaten te behalen dan anderen, bijvoorbeeld vrienden.
Naast de leerwegen van de studie Small Business & Retail Management heb ik ook een minor gevold, namelijk internetmarketing. Ik heb destijds expliciet voor deze minor gekozen omdat (online)marketing een van mijn drijfveren is en het goed aansluit op het ondernemerschap en de hedendaagse ontwikkelingen. Gedurende de minor heb ik kennis opgedaan omtrent de aspecten die bij online marketing centraal staan. Middels deze opgedane kennis ben ik in staat om diverse activiteiten uit te voeren die er voor moeten zorgen dat er bijvoorbeeld meer bezoekers naar de website komen, de online omzet wordt vergroot et cetera. Daarnaast heb ik kennis opgedaan omtrent het bouwen van zowel een website als webshop. Kortom, middels de minor internetmarketing heb ik mezelf voorzien van kennis die me in de toekomst in staat kan stellen om aan de slag te gaan als internetmarketeer.